Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@01:35:29 GMT

آیا از دارادوم استقبال شد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۵۰۰۰۲

آیا از دارادوم استقبال شد؟

روز چهارشنبه قبل، عرضه بزرگ دومین سهام دولتی در قالب صندوق ETF مشهور به دارا دوم آغاز شد. با این حال به نظر می‌رسد هنوز برخی از مردم برای خرید دارا دوم تردید دارند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، دومین سهام دولتی که به دارا دوم مشهور است، با نام «پالایشکی یکم» به ثبت رسید. روز چهارشنبه عرضه پالایشی یکم آغاز شد و البته تا دو هفته ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم برای افراد دارای کد معاملاتی از طریق کارگزاری و سامانه‌های آنلاین انجام می‌شود. علاوه بر این پذیره٬نویسی برای افراد فاقد کد بورسی به وسیله درگاه‌های غیرحضوری بانکی امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید:

خرید دارادوم در روز پایانی چه مزایایی دارد؟

حالا با گذشت هفت روز از آغاز عرضه پالایشی یکم، بسیاری از مردم همچنان برای خرید این عرضه دولتی تردید دارند. در ادامه بخشی از نظرات مخاطبان درباره خرید دارا دوم آورده شده است:

دارا دوم بخرید

برخی‌ از افراد که معتقدند خرید دارا دوم سودآور است، توصیه‌هایی برای خرید آن دارند:

«روزهای آخر بخرید، عجله نکنید.»

«من روز آخر می‌خرم»

«بخرید شک نکنید. من ۱۲تا کد بورسی دارم ۶۰ میلیون میخرم ولی بزارید آخرش بخرید. کم کم ۱۰۰درصد سوده.»

«تا 19 شهریور وقت داری می تونی روزهای آخری بخری که پولت بلوکه نشه.»

«دارادوم ۵ میلیون هرکدملی میتونه بخره، بخرین خوبه. بالاخره سود بهتون میده. من خودم دارایکم خریدم خوب بود راضیم.»

«بدون شک خرید دارا دوم برای مردم سود حداقل چهار برابری را خواهد داشت.»

دارا دوم نخرید

این در حالی است که برخی‌ها نگاه مثبتی به خرید دارا دوم نداشته و به آن انتقاداتی وارد کرده‌اند. این دسته از کاربران با بیان اینکه دولت با عرضه این سهام، صرفا به دنبال کسری بودجه خود است، پیشنهاد می‌کنند پالایشی یکم نخرید.

«خرید پالایشی ( دارا دوم ) اشتباهی بزرگ هستش، شما الان دارا یکم رو بررسی کنید ببنید چه حال خرابی داره.»

«دولت هیچ تعهدی در مقابل بورس نداره و به محض تموم شدن فروش دارا دوم باز بورس ریزش میکنه.»

«یه پالایشگاه و کلیه متعلقات و زمینش گذاشتن ۲۵ هزار !! ملیارد!! اول اینکه نفت تو بازار جهانی افت کرده به چند دلیل که اصلی ترینش انرژی های نو هست، دوم اینکه نفت ایران بازارش رو از دست داده و باید باج بدیم که بخرند ، این از کم ارزش شدن محصول؛ زمین مجموعه اگه با طلا فرشش کنند هزار ملیارد نمیشه، چهارتا دستگاه قدیمی و تو خرج هم که از طلا ساخته باشند باز هزار میلیارد قیمت نداره، چجور قیمت گذاشتن؟ دارند اموال ملت رو با هزار برابر قیمت واقعی به مردم واگذار می‌کنند.»

«هدف دولت از فروش این سهام فقط جبران کسری بودجه است.»

«اگر دنبال سود کردن هستی برو جایی غیر از بورس. بورس ایران بازارچه مکاره ای است که با دخالت دولت هر لحظه امکان سقوط دارد.بیشتر به قمار بازی شبیه است تا بازار سرمایه.»

«من عرض می کنم حتی اگر پول اضافه و باد آورده هم دارید تو بورس ایران که سر و تهش معلوم نیست سرمایه گذاری نکنید.»

«بورسی که ظرف سه هفته یک میلیون بالا می رود و ظرف دو هفته ۵۰۰ هزار تا سقوط می‌کند بورس نیست، بلا است.»

«چوب حراج! سهام رو ده برابر کرده می‌خواد قالب کنه به مردم.»

با این وجود هنوز 9 روز دیگرتا پایان پذیره‌نویسی مانده و باید دید استقبال مردم در روزهای آتی چگونه است؟ آیا تردید آن دسته از کارشناسان که پیش‌بینی می‌کردند از دارا دوم به اندازه دارا یکم استقبال نمی‌شود  اتفاق می افتد؟ یا نظر برخی دیگر که معتقدند از دارا دوم  استقبالی بیشتری می‌شود؟

منبع: تجارت‌نیوز

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین بورس شاخص بورس بورس تهران بازار بورس فرابورس سازمان بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بورس کالا بازار سرمایه گذاری بازار سرمایه سهام صندوق سرمایه صندوق پالایشی یکم دارا دوم خرید دارا دوم پالایشی یکم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۵۰۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت

امامت جماعت یکی از مهمترین شئونات دینی و حوزوی است و نهادهای متولی به خصوص حوزه علمیه باید تلاش کنند تا با حمایت از این جایگاه در رونق آن بکوشند و جایگاه امامت جماعت را به وضع مطلوب خود نزدیک کنند به گونه‌ای که طلاب با میل و رغبت به سمت فعالیت مذهبی و فرهنگی در مساجد بروند.

امام جماعت در درجه اول یک طلبه و روحانی است که باید در حوزه علمیه تربیت شود و با علم و مهارت لازم به جامعه برگردد و اولین مسئولیت اجتماعی و دینی او حضور در جایگاه امام جماعتی در مسجد است.

البته موانع در این مسیر کم نیست ولی سنت مراجعی مانند آیت‌الله العظمی بروجردی در کشور خودمان و برخی کشورهای اسلامی می‌تواند برای ما الگو باشد.

در این راستا با حجت‌الاسلام والمسلمین تقی قرائتی؛ رئیس مؤسسه مسجد گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:


 یکی از کارکردهای مهم روحانیت اداره مساجد و برگزاری نماز جماعت است، مهمترین ویژگی یک امام جماعت چه مواردی است؟


دنیای امروز دنیای مهارت است نه فقط تخصص نظری و کسب یکسری معلومات؛ کارشناس پیش‌دبستانی با کارشناس مهد کودک و کارشناس مهد کودک با کارشناس دبستان تفاوت دارد و در مسجد از کودک تا کهنسالان حضور دارند؛ زن و مرد و فقیر و غنی و باسواد و بی‌سواد که باید یکنواخت مورد توجه قرار بگیرند. نه مسجد باید طوری مدیریت شود که سرای سالمندان باشد و نه مهد کودک برای کودکان و نه باشگاه برای جوانان و همه را هم تحت پوشش قرار دهد و حلقه اتصال و مدیر یت آن با امام جماعت است.


امام جماعت باید مهارت‌های مختلف را بداند ولی به دلیل اینکه امور دیگر زودبازده هستند طلاب از امام جماعتی، استقبال نمی‌کنند، امام جماعت بودن مسجد، کار درازمدت فرهنگی است و دیر جواب می‌دهد ولی امور دیگر بعد از چند ماه بازده دارد گرچه فعالیت چند ماهه آموزشی مانند علف بهاری است که با یک آفتاب پژمرده می‌شود ولی تربیت در مسجد، نهادینه می‌شود و باورهای دینی در عمق و وجود همه ماندگار خواهد شد، لذا طلاب ترجیح می‌دهند بروند در پادگان و قوه قضائیه و نهادهای نظامی و اداری و ... خدمت کنند که مخاطبان آن‌ها یک‌سطح باشند نه اینکه بخواهند با اقشار مختلف مواجه شوند ضمن اینکه در ادارات وضعیت معیشتی آنها نسبتا تامین است ولی در مسجد اینگونه نیست.

تربیت در مسجد فرا جناحی، فرا سنی است. باید تشکیلات آموزشی کشور افراد متخصص برای مسجد تربیت کنند که سطح معیشت آنان هم تامین شود تا بتوانیم مساجد را حفظ کنیم.


اشاره کردید که طلاب اقبال زیادی به امامت مسجد ندارند، علاوه بر دلیل فوق، آیا دلایل دیگری هم دارد؟

تامین معیشت امامان مساجد موانع متعدد دارد؛ طلبه اگر در دانشگاه، تدریس و به کارهای فرهنگی اشتغال داشته باشد یا در قوه قضائیه، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت جهاد و ... معیشت او در حد کارمندی تامین است ولی در مسجد اینگونه نیست درحالی که در صدر اسلام، یک امام جماعت و نماینده پیامبر(ص) که به بلاد مختلف اعزام می‌شد، از جهت معیشتی تامین می‌شد لذا امامت مسجد باید از همه این موارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


اگر معیشت اولیه طلاب تامین ‌شود مثلا منزل حداقلی و اتومبیل حداقلی داشته باشند، از بازنشستگی و ... بهره‌مند شوند؛ مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود در حالی که امامت جماعت، نه تامین مالی دارد و نه بازنشستگی و دولت قبل از اینکه به دانشگاه‌ها و نهادها برسد باید از امامت جماعت مساجد حمایت کند و این حمایت هم فقط از بعد حقوق نیست. برای اینکه مردم سفر کنند مشوق‌هایی از سوی مراکز مختلف ایجاد می‌شود که اقشار مختلف بتوانند سفر کنند ولی در مورد مساجد و ائمه جماعات چنین چیزی وجود ندارد.


یکی از سؤالاتی که از طلاب می‌شود این است که اگر شما مخیر بین استخدام در یک اداره و نهاد بشوید یا اینکه امامت جماعت مسجد را بر عهده داشته باشید به چه مبلغی حاضرید این کار را بکنید و جواب داده‌اند یک سوم آنچه در دانشگاه و قوه قضائیه داده می‌شود؛ این نشان می‌دهد که طلاب اهمیت کار مسجد را می‌دانند و بر این باورند که با تربیت در مسجد نیازی به نیروی انتظامی گسترده و قوه قضائیه نداریم؛ هر متفکری در جمهوری اسلامی متوجه است که وجود 20 هزار مسجد از 20هزار پاسگاه در امنیت کمتر نیست؛ 20هزار مسجد از 20هزار مرکز درمانی برای مشکلات روحی و روانی مردم تاثیرگذارتر است ولی شرایط به گونه‌ای است که به راحتی نمی‌توانند در عمل مسجد را انتخاب کنند.


اگر فرض را بر این بگذاریم که مساجد، معیشت روحانی ثابت را تامین کنند آیا نیروی کارآزموده به اندازه نیاز از سوی حوزه و نهادهای متولی تربیت شده است؟

خیر. حوزه نیروی متخصص برای امامت مسجد تربیت نمی‌کند و نیروهایی که تربیت کرده است عمدتا برای جهاد، ارتش، سپاه و قضاوت و ... است و گرایش امام جماعتی و مسجد نداریم چون پشتوانه مالی ندارد.


یکی از سنت‌ها و سیره‌های بزرگان حوزه در قرون گذشته تربیت امام جماعت مردم‌دار، مسلط به قرائت نماز و آشنا با احکام مبتلابه مردم بوده است و کسانی مانند آیت‌الله العظمی بروجردی به تامین معیشت روحانی و امام جماعت در شهرها و روستاها می‌پرداختند و البته مردم هم کمک می‌کردند چرا الان این سنت در بین بزرگان وجود ندارد یا کمرنگ شده است؟


این سنت قبلا بوده است و کم و بیش وجود دارد؛ در آن دوره شرایط حوزه و تعداد طلاب و ... به گونه‌ای بود که مراجع می‌توانستند رسیدگی کنند ولی الان این وضعیت وجود ندارد لذا تربیت طلبه به صورت جدی وجود ندارد و اگر هست به صورت بسیجی‌وار و برخی مراکز مانند مؤسسه مسجد در حال انجام است که هیچ بودجه دولتی و وابستگی ندارد. کسی که مسجد و کارکردهای امامت جماعت را ترویج کند نداریم. 25 سال است که دوره‌های آموزشی کوتاه مدت داریم و البته کارکردهای مسجد و امام جماعت نیازمند پژوهشکده و دانشگاه تربیت طلاب متخصص است.


مؤسسه شما وابستگی به حوزه ندارد و تعاملی ندارید؟

در حوزه هست ولی وابسته به حوزه نیست؛ زیرا امام جماعت کار طلبگی است؛ البته آنقدر مسائل دیگری وجود دارد که با فعالیت یک مؤسسه مانند مؤسسه ما مشکل امام جماعت و مسجد حل نمی‌شود یعنی گرایش طلاب به کارهای غیر از مسجد زیاد است. البته باز تاکید کنم مخاطب ما طلاب هستند، طلابی که یک دوره تبلیغ رفته باشند و علاقه به این کار داشته باشند و استقبال هم خوب است با اینکه ما بورسیه و سهمیه و حمایت مادی نداریم.


ما حدود 200 هزار مسجد نیاز داریم و 200 هزار امام جماعت ولی کمبودها زیاد است؛ بیش از 70هزار مسجد داریم که تعدادی از آنها فعال نیستند بدلیل واقع شدن در فضاهای متروکه، و مابقی هم ممکن است در دو وعده فعال باشند و امام جماعت آن‌ها هم تامین نیست و امامان جماعت در کنار سایر کارها در مسجد هم خدمت می‌کنند و نمازی هم می‌خوانند ولی اینکه تمام وقت و کار تخصصی در مسجد بکنند و به کار دیگری نپردازند، نداریم.


تا همین یکی دو دهه قبل هم این مسئله رواج داشت که بزرگانی چون آیت‌الله سیدرضی شیرازی، آیت‌الله مجتهدی، آقامجتبی تهرانی و امثال ایشان هر کدام امامت جماعت مساجد یا حوزه‌های بزرگ تهران را عهده‌دار می‌شدند و تاثیرات تربیتی زیادی هم داشتند، چرا این سنت در حال از بین رفتن است و آیا حوزه در این عرصه کاری انجام می‌دهد؟

قانون و سنت بود کسی که به مرتبه اجتهاد می‌رسید چه در نجف و چه در قم به مناطقی می‌رفت که شاید کمتر کسی می‌رفت و در آنجا حوزه و مسجدی تاسیس کرده و به رونق معنوی آنجا می‌پرداخت ما کسانی چون آقایان ایازی و فاضل استرآبادی را داریم که در روستاها حوزه درست کردند و به یک قطب در منطقه خود تبدیل شدند ولی الان جاذبه‌های قضاوت و عقیدتی سیاسی و ... بیشتر است و از سوی دیگر معیشت نسبی استادان و طلابی که به مناطق می‌رفتند تامین بود ولی الان اینطور نیست چون در قدیم فارغ‌التحصیلان حوزه فقط مبلغ و امام مسجد بودند لذا مردم کمک‌های خوبی داشتند وقتی مردم می‌بینند محصولات حوزه در مراکز دیگر مشغول می‌شوند انگیزه حمایت و کفالت را ندارند.


زندگی در گذشته از جهاتی راحت‌تر بود یعنی فرد بدون وسیله نقلیه هم زندگی می‌کرد ولی الان بسیار دشوار است. در گذشته زندگی‌ها ساده‌تر و هزینه‌ها بسیار کمتر بود ولی الان هزینه آب و برق و گاز مبلغ قابل توجهی است. من یک بررسی تاریخی داشتم به این نتیجه رسیدم که از صدر اسلام تا یکی دو قرن قبل ما به ندرت بحثی به عنوان اجاره خانه داشتیم، اجاره اسب و کرایه و زمین و باغ بوده است ولی کسی بابت خانه کرایه نمی‌داده است ولی الان در بحث اجاره، اول اجاره مسکن به ذهن می رسد.


آیا امور سیاسی در اقبال مردم به روحانیت و مسجد اثری دارد؟


مسجد محل قیام و عبادت و سجده است؛ همه نامزدهای انتخابات برای گرفتن رای به مسجد می‌روند ولی وقتی انتخاب شدند توجهی به مسجد ندارند و رفت و آمد نمی‌کنند و از طرفی نگاه جناحی می‌تواند باعث کمرنگ شدن اقبال مردم به مسجد شود؛ از سوی دیگر یک روحانی و طلبه ممکن است در محیط دانشگاه و در قضاوت و ... آزادانه‌تر بتواند عمل کند تا در یک مسجد که باید هیئت امنا و متولیان مسجد را راضی کند و چون جنبه معیشتی هم تامین نیست انگیزه زیادی هم برای تلاش مضاعف وجود ندارد.


گفت و گو از علی فرج زاده

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • استقبال مردم قوچان از نایب قهرمان کشتی آزاد نونهالان کشور
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • استقبال مردم مهریز از کشتی‌گیرقهرمان ایران
  • استقبال خانوار‌های استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه
  • استقبال خانوارهای استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه
  • پیکر شهید گمنام در حسینیه نخل رفسنجان آرام گرفت
  • فیلم/ استقبال بی‌نظیر مردم نوق رفسنجان از شهید گمنام